Życie jest procesem zmiany i jeśli chcesz odpowiadać za swoje życie, musisz umieć kierować tymi zmianami. Jedynym, co może Ci stanąć na drodze, jest sytuacja, gdy odmówisz sobie wiary we własne możliwości i będziesz postępować zgodnie z tym przekonaniem. Niestety, wielu z nas wykorzystuje tylko cząstkę swojego rzeczywistego potencjału. Sprzedajemy się tanio zamiast uświadomić sobie cudowne możliwości i zdolności do uzyskiwania zwiększonych osiągnięć. Zmiana następuje w momencie, gdy człowiek przestaje mówić sobie „Myślę, że to coś, z czym muszę żyć.” i zaczyna pytać siebie „jak mogę zrobić to łatwiej?”. Ucząc się, jak zarządzać czasem, uzyskasz więcej czasu i energii na te relacje w Twoim życiu, które są naprawdę ważne!
Zwłoka istnieje w życiu, ale nie jest częścią Twojej natury. Uczymy się jej otrzymując nagrodę. Bardzo silnie wpływa na nas to, co dzieje się bezpośrednio po wystąpieniu zachowania. Mózg tworzy połączenie – jest to Zasada wzmocnienia. W chwili, w której nie robisz tego, co trzeba zrobić, a decydujesz się na jakiś przysmak, oglądanie telewizji czy cokolwiek innego niż zaplanowane działanie, nagradzasz się za zwłokę. Mózg uczy się przez powtarzanie i tworzy połączenia od jednego momentu do drugiego. W NLP nazywamy to kotwiczeniem. Kotwiczysz przyjemniejsze zachowanie kojarząc je ze zwłoką. Musisz odwrócić ten proces.
Można to łatwo osiągnąć zaczynając zadanie, dzieląc je na mniejsze kroki, które łatwo wykonać, i nagradzając się za wykonanie pierwszego, drugiego i każdego następnego kroku.
Nagrodą może być cokolwiek, co sprawia Ci przyjemność. Badania wskazują, że każda czynność, którą wykonałbyś sam z siebie, stanowi nagrodę za czynność, której nie wykonałbyś sam z siebie. Musisz sobie uświadomić, że zwłoka jest nagrodą samą w sobie – więc używaj jej, aby skłonić się do wykonywania działań. Zacznij nagradzać swoją wydajność, nie jej brak. Gdy tylko staniesz oko w oko z czynnością, której nie masz ochoty wykonać, zapytaj sam siebie „Na co mam ochotę, co mógłbym zrobić zaraz?” Następnie zadbaj o to, aby zrobić to natychmiast, gdy zakończysz pierwszy krok.
William James powiedział „nic nie jest tak męczące, jak wiszące nad głową niedokończone zadanie”. Oznacza to, że zwłoka i brak dobrego zarządzania czasem drenują i niszczą energię bardziej niż wytyczenie kursu i podążanie w tym kierunku.
Blokady utrudniające osiąganie rezultatów:
1. Negatywna postawa – unikanie dyskomfortu, obawa przed porażką lub sukcesem
2. Racjonalizacja – brak umiejętności, czekanie na właściwy moment, przekonania
3. Zmęczenie, stres, choroba
4. Środowisko – hałasy, niechlujne miejsce, zakłócenia
Wskazówki ułatwiające osiąganie rezultatów
1. Uaktywnij swoją postawę
2. Zdobądź umiejętności i dopasuj przekonania
3. To działanie dodaje energii
4. Zmień środowisko w zaproszenie
1. Uaktywnienie swojej postawy:
Naucz się zadawać sobie takie pytania, które prowadzą do osiągnięcia rezultatów. Pamiętaj – zawsze „działanie” lub „niedziałanie” to wybór. Zawsze spędzasz czas w jakiś sposób. Czy naprawdę chcesz go spędzać jęcząc i narzekając czy wolałbyś uczyć się zadawać pytania, które dadzą Ci to, czego chcesz?
2. Przestań racjonalizować, zdobądź umiejętności i dopasuj swoje przekonania
W przypadku racjonalizacji należy wbudować sobie system alarmowy, który będzie się uaktywniał i umożliwiał złapanie się na racjonalizowaniu. Musisz wtedy zapytać siebie „Czy to jest konstruktywne, czy tylko racjonalizuję?” Da Ci to okazję udowodnienia sobie, że nie jesteś ofiarą własnych zachcianek.
Gdy skłonisz się do zrobienia czegoś, na co nie masz ochoty, twoja samoocena i satysfakcja wzrosną. Aby zająć się obawą przed niepowodzeniem, zauważ, że niepowodzenie to informacja zwrotna. Im więcej dasz sobie okazji do niepowodzeń, tym większe masz szanse odniesienia sukcesu.
Jednym z najlepszych sposobów wykorzystania Twojego czasu jest zwiększenie Twojej kompetencji w kluczowych dziedzinach. Kluczem do przyszłości, do możliwości zarobkowych, jest ciągły rozwój osobisty i zawodowy. Pamiętaj, że i czas i pieniądze można wydać albo zainwestować. Inwestuj co najmniej 5% całkowitego dochodu w siebie. Najwyższa wydajność jest wynikiem umiłowania tego, co robisz, a to wynika z wiary w to, co robisz, i wiedzy, co robisz.
Czytaj godzinę dziennie na temat swojej dziedziny, a w ciągu trzech lat zostaniesz największym ekspertem w tej dziedzinie. W ciągu pięciu lat będziesz największym ekspertem w kraju, a w ciągu dziesięciu – największym ekspertem na świecie.
Bierz udział w seminarium co trzy miesiące. Zmień swój samochód w maszynę do uczenia się – uniwersytet na kołach. Słuchaj taśm. Pamiętaj: zawsze wymieniaj pieniądze na czas i życie. Używaj pieniędzy kiedy to tylko możliwe, aby oszczędzać czas – deleguj lub kupuj. Prawo Akumulacji mówi, że liczy się wszystko.
3. Zaspokajanie potrzeb fizycznych.
Odpoczywaj, relaksuj się, rób krótkie przerwy, ćwicz i stosuj właściwą dietę, aby zapewnić sobie zdrowie i pomyślność.
4. Stwórz właściwe środowisko.
Miej właściwe narzędzia i miej je zorganizowane. Reguła: Posprzątaj biurko, zanim pójdziesz . Dzięki temu pozbędziesz się śmieci, które inaczej mieszałyby się z ważnymi dokumentami, i unikniesz bałaganu. Nakłoń się do zorganizowania i zajmowania się każdym papierem tylko jeden raz. Jeżeli w danym momencie go nie potrzebujesz, wepnij go natychmiast we właściwe miejce lub wyrzuć.
Pytania, które pomogą Ci uczynić środowisko pracy bardziej zachęcającym.
Czy mam wszystkie narzędzia, których potrzebuję? Czy mam wystarczająco dużo miejsca? Czy wszystko jest zorganizowane? Czy mam łatwy dostęp do narzędzi, których często używam? Czy są zakłócenia, które mogę usunąć? Czy mam dobry system wykonywania pracy „papierowej”? Czy mam wystaczającą prywatność, żeby wykonywać zadania?
Zarządzanie czasem to nauka o tym, jak efektywniej wykorzystywać godziny dnia. Ołówek i papier to najmocniejsze narzędzia zarządzania czasem. Robi się to przez planowanie. Jest zasada: „Praca całkowicie wypełnia cały dostępny czas„. Oznacza to, że większość ludzi potrzebuje godziny na wykonanie rzeczy, które można zrobić w dziesięć minut. „Przyczyną każdej porażki jest działanie bez planowania.” A. Mackenzie.
Jedna minuta planowania zaoszczędzi dziesięć minut pracy. Gdy planujesz, wyznaczaj terminy i trzymaj się ich. Raczej przeznacz na wykonanie zadania za mało czasu niż za dużo . Da Ci to możliwość przeznaczenia więcej czasu na sprawy, które są naprawdę ważne. Ponadto większość ludzi lepiej pracuje pod presją. Samodyscyplina pozwoli Ci stworzyć presję, jednocześnie zapewniając wystarczający zapas czasu.
„Zaprawdę, ci, którzy kochają życie, czasu nie trwonią, bo z czasu właśnie zrobione jest życie.” Benjamin Franklin
Zarządzanie czasem to tak naprawdę zarządzanie życiem i zarządzanie sobą. To umiejętność, której się można nauczyć i którą można rozwijać. Wymaga samodyscypliny, biegłości i kontroli. Umożliwia sterowanie kolejnością zdarzeń. Wszystko co ważne – Twoje życie, dochody, osobiste szczęście – zależy od tego, jak wykorzystujesz czas.
„Najgorsze wykorzystanie czasu to robienie bardzo dobrze tego, czego wcale nie trzeba robić. .” B. Tregoe
Trzy najważniejsze elementy zrównoważonego życia
Osobiste/rodzinne
Finanse/kariera lub krofesjonalizm
Rozwój osobisty
Skoncentruj uwagę – w biurze bądź w biurze, podczas gry w tenisa bądź całkowicie na korcie tenisowym. W biurze pracuj, gdy jesteś z rodziną – bądź z rodziną w 100%.
Trzy sposoby zarządzania czasem:
1. Zrób – miej to zrobione.
2. Deleguj – daj to do zrobienia komuś kompetentnemu.
3. Porzuć – zapomnij o wszystkim – to naprawdę nieważne.
Pamiętaj, że każde działanie zawiera decyzję, co jest ważniejsze, a co mniej ważne. Prawo alternatywy wyłączającej – zrobienie jednej rzeczy to niezrobienie innej. Oddziel pilne rzeczy od ważnych. Zapytaj siebie „Jaki jest długoterminowy potencjał lub konsekwencje niezrobienia tego teraz?” Nie rób niczego, co możesz delegować lub kupić. Pamiętaj: celem zarządzania czasem jest wzrost stopy zwrotu inwestowanej energii.
Metoda ABCDE zaoszczędzi Ci 25% czasu.
A = muszę, B = powinienem, C = miłe, D = deleguję, E = eliminuję.
Sprawy, które nie są priorytetowe, umieść w kolejce o niskim priorytecie. Zaplanuj przejrzenie kolejki i załatwienie tych spraw w pewnym terminie. To kolejka o niskim priorytecie, ale nie cmentarz.
Największym marnotrawcą czasu jest brak planowania.
Wyznacz terminy i rób, aż zrobisz. Pamiętaj, że zakończenie zadania jest źródłem energii i nagrody. Tworzy szacunek do siebie i entuzjazm. Daje także poczucie kontroli.
Wyjaśnij sobie swoje zadanie : „Co chcę uzyskać? Jak chcę to uzyskać? Czy jest lepszy, łatwiejszy, przyjemniejszy sposób?” Gdy już to zrobisz, odłóż i posprzątaj.
Planuj pracę i realizuj plan.
Potrzebujesz obrazu całości i szczegółów. Ustal zadania długoterminowe i krótkoterminowe. Utwórz główną listę, listę dzienną i listę projektu. Zrobienie szczegółowego, zorganizowanego planu oszczędza mnóstwo czasu. Za każdym razem, gdy planujesz rozkład zajęć, zadbaj, by uwzględnić w nim działania, które zbliżają Cię do zrealizowania zadań długoterminowych i krótkoterminowych.
Samodyscyplina jest umiejętnością utrzymania skupienia uwagi tylko na tych sprawach, które są ważne. Praktyka pozwoli do perfekcji doprowadzić zarządzanie czasem każdego dnia. Jest to klucz do przyszłych sukcesów.
[A teraz] Zapisz 5 Twoich najwyższych wartości
Zrób listę Twoich marzeń
Zrób listę Twoich Celów Życiowych
Zrób listę zadań krótkoterminowych.
Wyrażenie misji: Jaki jest Twój ogólny cel życia na naszej planecie?
Jak spędziłbyś swoje życie, gdybyś miał przed sobą ___ lat życia?
10 lat
5 lat
1 rok
6 lat
3 lata
1 rok
Jaką cenę chcesz zapłacić? Jakie jest Twoje osobiste zobowiązanie?
Zrób listę spraw, które odkładałeś.Zrób listę 10 rzeczy, które chciałbyś zrobić, ale się boisz.
Prawo wymuszonej wydajności mówi, że zawsze jest wystarczająco dużo czasu na najważniejsze rzeczy. Zapytaj siebie „Jaki jest najwartościowszy sposób użycia mojego czasu w tej chwili?” Sprawdź, jak będziesz się czuć potem – czy będziesz się czuć lepiej czy gorzej, jeżeli nie zrobisz tego zaraz?
Miniwarsztat zarządzania czasem
Rex Steven Sikes
Życie jest procesem zmiany i jeśli chcesz odpowiadać za swoje życie, musisz umieć kierować tymi zmianami. Jedynym, co może Ci stanąć na drodze, jest sytuacja, gdy odmówisz sobie wiary we własne możliwości i będziesz postępować zgodnie z tym przekonaniem. Niestety, wielu z nas wykorzystuje tylko cząstkę swojego rzeczywistego potencjału. Sprzedajemy się tanio zamiast uświadomić sobie cudowne możliwości i zdolności do uzyskiwania zwiększonych osiągnięć. Zmiana następuje w momencie, gdy człowiek przestaje mówić sobie „Myślę, że to coś, z czym muszę żyć.” i zaczyna pytać siebie „jak mogę zrobić to łatwiej?”. Ucząc się, jak zarządzać czasem, uzyskasz więcej czasu i energii na te relacje w Twoim życiu, które są naprawdę ważne!
Zwłoka istnieje w życiu, ale nie jest częścią Twojej natury. Uczymy się jej otrzymując nagrodę. Bardzo silnie wpływa na nas to, co dzieje się bezpośrednio po wystąpieniu zachowania. Mózg tworzy połączenie – jest to Zasada wzmocnienia. W chwili, w której nie robisz tego, co trzeba zrobić, a decydujesz się na jakiś przysmak, oglądanie telewizji czy cokolwiek innego niż zaplanowane działanie, nagradzasz się za zwłokę. Mózg uczy się przez powtarzanie i tworzy połączenia od jednego momentu do drugiego. W NLP nazywamy to kotwiczeniem. Kotwiczysz przyjemniejsze zachowanie kojarząc je ze zwłoką. Musisz odwrócić ten proces.
Można to łatwo osiągnąć zaczynając zadanie, dzieląc je na mniejsze kroki, które łatwo wykonać, i nagradzając się za wykonanie pierwszego, drugiego i każdego następnego kroku.
Nagrodą może być cokolwiek, co sprawia Ci przyjemność. Badania wskazują, że każda czynność, którą wykonałbyś sam z siebie, stanowi nagrodę za czynność, której nie wykonałbyś sam z siebie. Musisz sobie uświadomić, że zwłoka jest nagrodą samą w sobie – więc używaj jej, aby skłonić się do wykonywania działań. Zacznij nagradzać swoją wydajność, nie jej brak. Gdy tylko staniesz oko w oko z czynnością, której nie masz ochoty wykonać, zapytaj sam siebie „Na co mam ochotę, co mógłbym zrobić zaraz?” Następnie zadbaj o to, aby zrobić to natychmiast, gdy zakończysz pierwszy krok.
William James powiedział „nic nie jest tak męczące, jak wiszące nad głową niedokończone zadanie”. Oznacza to, że zwłoka i brak dobrego zarządzania czasem drenują i niszczą energię bardziej niż wytyczenie kursu i podążanie w tym kierunku.
Blokady utrudniające osiąganie rezultatów:
1. Negatywna postawa – unikanie dyskomfortu, obawa przed porażką lub sukcesem
2. Racjonalizacja – brak umiejętności, czekanie na właściwy moment, przekonania
3. Zmęczenie, stres, choroba
4. Środowisko – hałasy, niechlujne miejsce, zakłócenia
Wskazówki ułatwiające osiąganie rezultatów
1. Uaktywnij swoją postawę
2. Zdobądź umiejętności i dopasuj przekonania
3. To działanie dodaje energii
4. Zmień środowisko w zaproszenie
1. Uaktywnienie swojej postawy:
Naucz się zadawać sobie takie pytania, które prowadzą do osiągnięcia rezultatów. Pamiętaj – zawsze „działanie” lub „niedziałanie” to wybór. Zawsze spędzasz czas w jakiś sposób. Czy naprawdę chcesz go spędzać jęcząc i narzekając czy wolałbyś uczyć się zadawać pytania, które dadzą Ci to, czego chcesz?
2. Przestań racjonalizować, zdobądź umiejętności i dopasuj swoje przekonania
W przypadku racjonalizacji należy wbudować sobie system alarmowy, który będzie się uaktywniał i umożliwiał złapanie się na racjonalizowaniu. Musisz wtedy zapytać siebie „Czy to jest konstruktywne, czy tylko racjonalizuję?” Da Ci to okazję udowodnienia sobie, że nie jesteś ofiarą własnych zachcianek.
Gdy skłonisz się do zrobienia czegoś, na co nie masz ochoty, twoja samoocena i satysfakcja wzrosną. Aby zająć się obawą przed niepowodzeniem, zauważ, że niepowodzenie to informacja zwrotna. Im więcej dasz sobie okazji do niepowodzeń, tym większe masz szanse odniesienia sukcesu.
Jednym z najlepszych sposobów wykorzystania Twojego czasu jest zwiększenie Twojej kompetencji w kluczowych dziedzinach. Kluczem do przyszłości, do możliwości zarobkowych, jest ciągły rozwój osobisty i zawodowy. Pamiętaj, że i czas i pieniądze można wydać albo zainwestować. Inwestuj co najmniej 5% całkowitego dochodu w siebie. Najwyższa wydajność jest wynikiem umiłowania tego, co robisz, a to wynika z wiary w to, co robisz, i wiedzy, co robisz.
Czytaj godzinę dziennie na temat swojej dziedziny, a w ciągu trzech lat zostaniesz największym ekspertem w tej dziedzinie. W ciągu pięciu lat będziesz największym ekspertem w kraju, a w ciągu dziesięciu – największym ekspertem na świecie.
Bierz udział w seminarium co trzy miesiące. Zmień swój samochód w maszynę do uczenia się – uniwersytet na kołach. Słuchaj taśm. Pamiętaj: zawsze wymieniaj pieniądze na czas i życie. Używaj pieniędzy kiedy to tylko możliwe, aby oszczędzać czas – deleguj lub kupuj. Prawo Akumulacji mówi, że liczy się wszystko.
3. Zaspokajanie potrzeb fizycznych.
Odpoczywaj, relaksuj się, rób krótkie przerwy, ćwicz i stosuj właściwą dietę, aby zapewnić sobie zdrowie i pomyślność.
4. Stwórz właściwe środowisko.
Miej właściwe narzędzia i miej je zorganizowane. Reguła: Posprzątaj biurko, zanim pójdziesz . Dzięki temu pozbędziesz się śmieci, które inaczej mieszałyby się z ważnymi dokumentami, i unikniesz bałaganu. Nakłoń się do zorganizowania i zajmowania się każdym papierem tylko jeden raz. Jeżeli w danym momencie go nie potrzebujesz, wepnij go natychmiast we właściwe miejce lub wyrzuć.
Pytania, które pomogą Ci uczynić środowisko pracy bardziej zachęcającym.
Czy mam wszystkie narzędzia, których potrzebuję? Czy mam wystarczająco dużo miejsca? Czy wszystko jest zorganizowane? Czy mam łatwy dostęp do narzędzi, których często używam? Czy są zakłócenia, które mogę usunąć? Czy mam dobry system wykonywania pracy „papierowej”? Czy mam wystaczającą prywatność, żeby wykonywać zadania?
Zarządzanie czasem to nauka o tym, jak efektywniej wykorzystywać godziny dnia. Ołówek i papier to najmocniejsze narzędzia zarządzania czasem. Robi się to przez planowanie. Jest zasada: „Praca całkowicie wypełnia cały dostępny czas„. Oznacza to, że większość ludzi potrzebuje godziny na wykonanie rzeczy, które można zrobić w dziesięć minut. „Przyczyną każdej porażki jest działanie bez planowania.” A. Mackenzie.
Jedna minuta planowania zaoszczędzi dziesięć minut pracy. Gdy planujesz, wyznaczaj terminy i trzymaj się ich. Raczej przeznacz na wykonanie zadania za mało czasu niż za dużo . Da Ci to możliwość przeznaczenia więcej czasu na sprawy, które są naprawdę ważne. Ponadto większość ludzi lepiej pracuje pod presją. Samodyscyplina pozwoli Ci stworzyć presję, jednocześnie zapewniając wystarczający zapas czasu.
„Zaprawdę, ci, którzy kochają życie, czasu nie trwonią, bo z czasu właśnie zrobione jest życie.” Benjamin Franklin
Zarządzanie czasem to tak naprawdę zarządzanie życiem i zarządzanie sobą. To umiejętność, której się można nauczyć i którą można rozwijać. Wymaga samodyscypliny, biegłości i kontroli. Umożliwia sterowanie kolejnością zdarzeń. Wszystko co ważne – Twoje życie, dochody, osobiste szczęście – zależy od tego, jak wykorzystujesz czas.
„Najgorsze wykorzystanie czasu to robienie bardzo dobrze tego, czego wcale nie trzeba robić. .” B. Tregoe
Trzy najważniejsze elementy zrównoważonego życia
Osobiste/rodzinne
Finanse/kariera lub krofesjonalizm
Rozwój osobisty
Skoncentruj uwagę – w biurze bądź w biurze, podczas gry w tenisa bądź całkowicie na korcie tenisowym. W biurze pracuj, gdy jesteś z rodziną – bądź z rodziną w 100%.
Trzy sposoby zarządzania czasem:
1. Zrób – miej to zrobione.
2. Deleguj – daj to do zrobienia komuś kompetentnemu.
3. Porzuć – zapomnij o wszystkim – to naprawdę nieważne.
Pamiętaj, że każde działanie zawiera decyzję, co jest ważniejsze, a co mniej ważne. Prawo alternatywy wyłączającej – zrobienie jednej rzeczy to niezrobienie innej. Oddziel pilne rzeczy od ważnych. Zapytaj siebie „Jaki jest długoterminowy potencjał lub konsekwencje niezrobienia tego teraz?” Nie rób niczego, co możesz delegować lub kupić. Pamiętaj: celem zarządzania czasem jest wzrost stopy zwrotu inwestowanej energii.
Metoda ABCDE zaoszczędzi Ci 25% czasu.
A = muszę, B = powinienem, C = miłe, D = deleguję, E = eliminuję.
Prawo wymuszonej wydajności mówi, że zawsze jest wystarczająco dużo czasu na najważniejsze rzeczy. Zapytaj siebie „Jaki jest najwartościowszy sposób użycia mojego czasu w tej chwili?” Sprawdź, jak będziesz się czuć potem – czy będziesz się czuć lepiej czy gorzej, jeżeli nie zrobisz tego zaraz?
Sprawy, które nie są priorytetowe, umieść w kolejce o niskim priorytecie. Zaplanuj przejrzenie kolejki i załatwienie tych spraw w pewnym terminie. To kolejka o niskim priorytecie, ale nie cmentarz.
Największym marnotrawcą czasu jest brak planowania.
Wyznacz terminy i rób, aż zrobisz. Pamiętaj, że zakończenie zadania jest źródłem energii i nagrody. Tworzy szacunek do siebie i entuzjazm. Daje także poczucie kontroli.
Wyjaśnij sobie swoje zadanie : „Co chcę uzyskać? Jak chcę to uzyskać? Czy jest lepszy, łatwiejszy, przyjemniejszy sposób?” Gdy już to zrobisz, odłóż i posprzątaj.
Planuj pracę i realizuj plan.
Potrzebujesz obrazu całości i szczegółów. Ustal zadania długoterminowe i krótkoterminowe. Utwórz główną listę, listę dzienną i listę projektu. Zrobienie szczegółowego, zorganizowanego planu oszczędza mnóstwo czasu. Za każdym razem, gdy planujesz rozkład zajęć, zadbaj, by uwzględnić w nim działania, które zbliżają Cię do zrealizowania zadań długoterminowych i krótkoterminowych.
Samodyscyplina jest umiejętnością utrzymania skupienia uwagi tylko na tych sprawach, które są ważne. Praktyka pozwoli do perfekcji doprowadzić zarządzanie czasem każdego dnia. Jest to klucz do przyszłych sukcesów.
[A teraz] Zapisz 5 Twoich najwyższych wartości
Zrób listę Twoich marzeń
Zrób listę Twoich Celów Życiowych
Zrób listę zadań krótkoterminowych.
Wyrażenie misji: Jaki jest Twój ogólny cel życia na naszej planecie?
Jak spędziłbyś swoje życie, gdybyś miał przed sobą ___ lat życia?
10 lat
5 lat
1 rok
6 lat
3 lata
1 rok
Jaką cenę chcesz zapłacić? Jakie jest Twoje osobiste zobowiązanie?
Zrób listę spraw, które odkładałeś.Zrób listę 10 rzeczy, które chciałbyś zrobić, ale się boisz.